Trans-Mongolië Express Deel I: Amsterdam – Moskou

Deel1De donderdag voor vertrek kwamen dan – eindelijk – onze reisbescheiden beginnen. Na een weekend van laatste dingetjes kopen, het inpakken van de tas en afscheid nemen, was het maandag dan echt tijd voor vertrek!

Eerste Etappe: Amsterdam – Moskou
We komen ruim op tijd aan in Amsterdam, want ‘je weet maar nooit met die NS’. De trein waar we tot in Warschau in zitten ziet er prima uit. Tot aan Moskou zitten we in een tweepersoonscoupé, omdat in de coupés voor meerdere personen mannen en vrouwen gescheiden moeten zitten. En dat in Europa, beetje gek.

Alles gaat goed, tot in Venlo. We staan een uur stil vóór het station. Misschien iets met de grensovergang? Beetje vreemd binnen Europa, maar met de Eurolinesbussen gebeurt het ook, dus het kan wel. Na een uur rijden we het station binnen, waar we vervolgens weer een uur blijven staan. Ondertussen zien we steeds de trein naar Nijmegen rijden, alsof men wil zeggen ‘waar begin je aan! Doe het niet, je kunt nog terug!!”. Maar we gaan niet terug, en na een uur rijden we verder. Hallelujah! Om vervolgens twee minuten later wéér te blijven staan voor een uur. Oké, dit is niet goed. Zeker omdat we in Warschau maar een uur de tijd hebben om over te stappen, en we nu dus al drie uur vertraging hebben. In Venlo nota bene! We weten niet wat er aan de hand is, want onze Poolse provodnik – een soort conducteur die in elk treinstel zit om het wel en wee in de trein in de gaten te houden – weet ook niet wat er aan de hand is, en dat hij, of wie dan ook in de trein, geen Nederlands spreekt helpt ook niet mee. We weten nog steeds niet of hij ‘Big Problem’ of ‘No Problem’ heeft gezegd..
De nacht is onrustig, omdat we bij vrijwel elk station waar we binnenkomen wakker worden en kijken hoeveel vertraging er nog is. In Hannover is de vertraging gereduceerd tot een uur, maar in Berlijn is het alweer drie uur.Deel 1
De volgende ochtend komen we, door met een aantal Poolse en Russische provodniks en één iemand die een heel klein beetje Duits kan, komen we erachter dat we ons geen zorgen hoeven te maken. De trein in Warschau zal op ons wachten omdat een aantal treinstellen van onze trein gekoppeld zullen worden met die trein. En in Warschau staat de trein inderdaad klaar! Zorgen gemaakt om niks dus, maar wel een spannend begin!

Wit-RuslandVanaf dat moment gaat alles voorspoedig. De grensovergang met Wit-Rusland ging vrij soepel, de douaniers waren zelfs best vriendelijk. Ook werd het treinstel van de trein verwisseld, waarbij de trein met mensen en al werd opgetild. Dat was erg tof om te zien. ’s Avonds hebben we mogen genieten van onze eerste warme maaltijd in de trein, instant pasta carbonara, lekker hoor.

Moskou
St-BasilZesendertig uur later komen we rond kwart over tien aan in Moskou! We worden opgehaald en naar het hotel gebracht, om daar onze bagage achter te laten en weer terug naar het centrum te gaan. We bezoeken de Sint-Basil kathedraal, nu ook eens van binnen, het GUM en nog maar eens het Kremlin. En dan is het pas vier uur. We willen nog naar de Christus de Verlosser Kathedraal, maar daar blijkt een religieus festijn aan de gang te zijn, te merken aan de vele bewaking en de vele mensen in religieuze kleding. De gigantische rij doet ons besluiten toch maar niet naar binnen te gaan (ach, hij is van de buitenkant toch mooier), dus dan gaan we maar souvenirwinkels bekijken. ’s Avonds wachtte een warme douche en weer eens een echt bed, toch wel erg fijn!

Advertenties